Lettlest: Du har rett til å bruke ditt språk

I Norge venter mange på at symbols­pråk skal bli en del av språkloven.
Språkloven er en lov som sier hvilke språk som skal beskyttes og brukes i Norge.

Orginaltekst: Alexander Berg jr.

Omsatt til Lettlest av: Niclas Tokerud

Hva handler saken om?

I Norge venter mange på at symbols­pråk skal bli en del av språkloven.
Språkloven er en lov som sier hvilke språk som skal beskyttes og brukes i Norge.

Mange som bruker ASK – alternativ og supplerende kommunikasjon – venter på at dette språket skal få egne rettigheter i loven.
Men det har tatt veldig lang tid.

Hva er ASK?

ASK betyr at du bruker andre måter å snakke på enn med stemmen.
For eksempel kan du bruke

  • symboler
  • bilder
  • tegn
  • talemaskin eller app

Noen bruker ASK i tillegg til tale.
Andre bruker bare ASK fordi de ikke kan snakke.

Hva skjedde på Stortinget?

I 2021 bestemte Stortinget at regjeringen skulle lage et forslag om hvordan symbolspråk kan bli en del av språkloven.
Men fire år senere har det fortsatt ikke skjedd noe.

Departementet sier at de jobber med saken, men mange opplever at det ikke skjer noe i praksis.

Aina Ask fra NFU og ISAAC Norge sier:

«De svarer egentlig ikke. Vi venter fortsatt på at noe skal skje.»

ISAAC Norge er en organisasjon for mennesker som bruker ASK eller jobber med det.

Hvorfor er dette viktig?

Når ASK blir en del av språkloven, betyr det at du som bruker ASK får sterkere rettigheter.
Da skal staten sørge for at ASK blir tatt på alvor – som et eget språk.

I dag er det mange tilfeldigheter.
Noen får god hjelp, mens andre får nesten ingen.
Mange som bruker ASK, får ikke den opplæringen de trenger.

Loven sier at du har rett til ASK

I barnehageloven og opplæringsloven står det at barn som ikke kan snakke, har rett til å bruke ASK.
Men i virkeligheten får mange for lite hjelp.

Aina Ask sier:

«Det er ikke noe system. Det kommer an på hvem du møter.»

Mangel på opplæring

For å lære ASK trengs det folk som kan det godt.
Men mange lærere og foreldre får ingen opplæring.
Derfor er det vanskelig å lære barn ASK, selv om de har rett til det.

Et språk som må anerkjennes

Aina Ask mener ASK er et eget språk.
Hun sier at det er gammeldags å tro noe annet.
Også språkeksperten Sylfest Lomheim, tidligere direktør i Språkrådet, er enig.

Han sier:

«ASK må inn i språkloven. Det handler om at alle skal bli forstått.»

Programvare som kan forsvinne

Mange bruker ASK på datamaskin eller nettbrett.
Men noen programmer kan forsvinne når firmaer kjøper hverandre opp.
Da kan folk miste systemet sitt – altså språket sitt.

Aina Ask sier at dette kan være som å miste morsmålet sitt.
NAV stiller ikke krav om at programmene må fortsette å virke.

Et eksempel fra virkeligheten

Bjørg Grødahl forteller om sønnen sin, Georg.
Han er 22 år og har brukt samme ASK-program siden han var fire år.

Hvis programmet forsvinner, må han lære et nytt system.
Det blir som å måtte lære et helt nytt språk.
Det kan gjøre livet hans mye vanskeligere.

Moren sier:

«For Georg handler dette om livskvalitet. Det er språket hans.»

Mange må hjelpe til

Hvis Georg må bytte program, må også assistentene hans lære det nye språket.
De må lage nytt opplæringsprogram, øve mye og følge med på hvordan det går.
Det tar tid og krever mye arbeid.

Derfor må ASK beskyttes

Når et menneske mister sitt språk, mister det muligheten til å si hva det mener, føler og ønsker.
Derfor må staten ta ansvar for at ASK-brukere ikke mister sine språkverktøy.

«Man kan ikke bare ta fra folk språket deres,» sier Bjørg.
«De trenger trygghet og støtte.»

Kort forklart: Hva er ASK?

  • ASK betyr alternativ og supplerende kommunikasjon.
  • Det brukes av mennesker som helt eller delvis mangler tale.
  • ASK kan være symboler, tegn, bilder eller teknologiske hjelpemidler.
  • Noen bruker ASK sammen med tale.
  • Andre bruker bare ASK.
  • Organisasjonen ISAAC Norge jobber for alle som bruker ASK.

Dette handler om rettferdighet

ASK-brukere har rett til å bli forstått og hørt.
Derfor må symbolspråk og ASK få samme respekt som andre språk.
Alle mennesker har rett til språk – også du som bruker ASK.

 

Ordliste til lettlest artikkel om ASK

Anerkjenne
– å si at noe er viktig og gyldig. Å gi det respekt og verdi.

App
– et lite dataprogram du bruker på mobil eller nettbrett.

Arbeide for en sak
– å prøve å få til en endring, for eksempel i loven.

Assistent / BPA
– en person som hjelper deg i hverdagen, for eksempel med kommunikasjon, mat eller aktiviteter. BPA betyr brukerstyrt personlig assistanse.

ASK
– står for alternativ og supplerende kommunikasjon.
Det betyr å bruke symboler, bilder, tegn eller teknologi for å snakke.

Barnehageloven / Opplæringsloven
– lover som sier hva barn har rett til i barnehage og skole.

Departement
– en del av regjeringen som jobber med et bestemt område, for eksempel språk eller helse.

Diskriminering
– å behandle noen dårligere enn andre på grunn av for eksempel funksjonsnedsettelse.

FN
– Forente Nasjoner. En stor organisasjon for land i hele verden som jobber for fred og menneskerettigheter.

ISAAC Norge
– en organisasjon som jobber for alle som bruker eller jobber med ASK.

Kommunikasjon
– å dele tanker, følelser og informasjon med andre.

Kultur- og likestillingsdepartementet
– det statlige kontoret som har ansvar for språk, kultur og likestilling.

Lov / Språklov
– regler som gjelder for alle i landet. Språkloven sier hvilke språk som skal beskyttes og brukes i Norge.

Morsmål
– språket du lærte først og bruker mest.

NAV
– et offentlig kontor som hjelper folk med arbeid, trygd og hjelpemidler.

Programvare
– dataprogram eller system du bruker på en PC eller et nettbrett.

Rettigheter
– noe du har lov til eller krav på, for eksempel rett til opplæring eller hjelp.

Språkrådet
– et statlig organ som jobber for å ta vare på språk i Norge.

Stortinget
– stedet der politikerne bestemmer lover i Norge.

Symbols­pråk
– språk som bruker symboler i stedet for ord. Det kan være bilder eller tegn som viser hva du mener.

Tilfeldigheter
– når noe skjer uten plan, system eller faste regler.

Tvang
– når noen blir tvunget til å gjøre noe de ikke vil.

Tips noen om siden